Komma igång med Twitter

Kort inledning

Twitter är en mikroblogg där du kan skriva max 140 tecken inklusive blanksteg. Twitter används ofta på den internationella och globala arenan därför att det på ett effektivt sätt kan ge en boost till kommunikationen och den kommunikationsstrategi som tillämpas. Men, detta verktyg kan även vara utmärkt för att stödja organisationens media relationer och PR-verksamhet.

Twitter är enkelt att komma igång med, och fungerar som en värdefull källa vad gäller att få ny information och det snabbt. En annan stor fördel med Twitter är att detta verktyg tillåter användaren att etablera relationer och att nå globala målgrupper.

Därför är Twitter det verktyg som föredras bland regeringsrepresentanter, diplomater och andra aktiva på den internationella arenan.

Att registrera ett twitterkonto

Det första du måste göra är att registrera ett konto på Twitter, vilket går väldigt fort. Först väljer du ett användarnamn och ett vanligt namn, vilket ofta är ditt riktiga namn. Detta kommer du sedan per automatik att se i din profil, och är unikt för att identifiera just dig. Användarnamnet får inte vara längre än 15 tecken, och det utan blanksteg. När du väl skapat detta, så är det dags att ta nästa steg i utvecklingen.

Du behöver skriva en kort biografi om dig själv på max 160 tecken, du kan nämn kort var du jobbar och kanske något som är mer personligt. Dessutom behöver du lägga in ett aktuellt profilfoto och ett headerfoto. För profilfotot rekommenderas storleken 400 x 400 pixlar, och där bör du helst se glad ut, och en enkel bakgrund som inte stör fokus. Ett profilfoto ska inte omfatta någon annan än dig själv.

För headerfotot så rekommenderas storleken 1500 x 500 pixlar.

Nu är du redo att skicka ditt första tweet, men tänka efter noga vilket budskap du vill sända ut.

Grunderna 

Det första du behöver lära dig är att tillämpa twittersystemet. Ett tweet är ett kort meddelande/budskap. För att dela och därmed sprida ett tweet så klickar du på retweet. För att svara på ett tweet så använder du dig av reply, som är pilen som finns under själva meddelandet. Slutligen så finns möjligheten att skriva direkt till den enskilda individen, och det gör du genom funktionen mentioneller som vi säger på svenska direktmeddelande. Detta hittar du längst upp på sidan bredvid ikonerna för hem och notiser.

Hur skriver man då bra tweets?

Det är inte enkelt, och det får som sagt var inte vara längre än 140 tecken. Bra råd är att inte blanda ämne med nyheter, att skriva bra, och att hålla sina tweets på ett sätt så att de uppmuntrar till en konversation med läsarna. Efter ditt korta budskap kan det vara på sin plats att välja relevanta hashtags (#). Till varje tweet är det också möjligt att lägga till fotografier. Dessutom har det visat sig att tweets som har fotografier bifogade ökar engagemanget med hela 62%. Det går att ha med hela 4 fotografier till varje tweet. Dessutom går att att tagga upp till 10 personer i varje foto.

Hur hittar jag följare? 

För att hitta relevanta följare så går du till rutan där det står ”sök”, som finns uppe till höger.

Hur bygger jag listor på Twitter? 

Att skapa twitterlistor är något som är underutnyttjat enligt expertisen. En lista är en specialanpassad och utvald grupp av människor. Klicka på ditt profilfoto och då får du upp en meny. Direkt under ditt användarnamn så kommer det upp ”listor”. Där kan du sedan skapa listor som består av bland annat.

Så organiserar du en effektiv twitterchat 

1. Börja med att välja rätt hashtag (#)

2. Välj tid och hur länge det ska pågå

3. Gör reklam / marknadsför din twitterchat på flera plattformar

4. Förbered dig ordentligt

5. Följ upp genom att samla in alla tweets som möjliggör för dig att bygga in frågor och svar på din egen hemsida. Du kan använda storify för att fixa detta.

(Deruda.2014:63-85)

cropped-mingel.jpg

Lämna en kommentar